Anne maakt beeldend muziektheater vanuit verschillende kunstvormen. Door op locatie te werken kan Anne het alledaagse vanuit onalledaags daglicht presenteren. Zo creëert zij nieuwe werelden die blootleggen wat ons dagelijks omringt.

&de Carvalho
synesthetisch muziektheater op locatie
&de Carvalho is de nieuwe naam voor theatermaker/artistiek leider Anne Roos Rosa de Carvalho, geluidskunstenaar Fedde ten Berge en creatief producent Marieke Buytenhuijs. Anne werkte als nieuwe maker onder de vleugels van Karavaan. Ze maakte o.a. de succesvolle voorstellingen Luchtbespiegelingen en Het Land van Nooit.
&de Carvalho combineert beeldend muziektheater met innovatieve geluidskunst. Akoestische luisterliedjes mixen met verrassende klankinstallaties en immersief geluidsontwerp. Je kunt je ogen sluiten, maar niet je lichaam. Geluid penetreert ons diepste wezen.
&de Carvalho vertelt graag verhalen. Tijdloze patronen en de natuur als inspiratiebron worden gekoppeld aan herkenbare dilemma's in het hier en nu. Door verrassende locaties om te toveren tot fantasierijke werelden wordt het alledaagse vanuit onalledaags daglicht gepresenteerd.

Bio
Ontwikkeling
Subsidie Nieuwe Makers
In 2016 won regisseuse Anne Roos Rosa de Carvalho vlak na haar afstuderen met de korte voorstelling Avé zowel de juryprijs als de publieksprijs van het festival WinterKaravaan. Zij werd geselecteerd voor een talent ontwikkelingstraject bij Karavaan festival. In mei 2018 ontving zij de tweejarige Subsidie Nieuwe Makers van het Fonds Podium Kunsten. Dit traject liep tot augustus 2021 en besloeg meerdere producties en onderzoeken. Anne werd gecoacht door o.a. Ko van den Bosch, Ria Marks, Marcel Sijm, Cecile Brommer en verschillende andere artistieke coaches.
​
2022: De vaste samenwerking met Karavaan is wegens succes verlengd. Daarnaast zal de Gemeente Alkmaar &de Carvalho gaan ondersteunen met structurele subsidie.
Het team

Anne Roos Rosa de Carvalho
Regie, muziek, spel

Fedde ten Berge
Geluidscompositie, live impro en instrumentontwerp

Marieke Buytenhuijs
Productie en communicatie
Over Anne
Artistiek onderwijs:
Van 2008 tot 2013 trad Anne regelmatig op als singer-songwriter. Zij had een duo met celliste Mascha van Nieuwkerk (FUSE). Anne’s stijl was nederlandstalig chanson. Zij speelde in het pop-circuit en werkte daar- naast regelmatig in opdracht voor literaire organisaties. Nominaties: Grote Prijs van Nederland (2010), Concours Mooie Noten (Stichting GRAP) 2011 and 2013.
In 2013 werd haar interesse in de combinatie tussen muziek en theater gewekt met haar eerste theater etude Daedalus | Cobain (Fringe festival) en Welkom in de Vevreemding (openingsrede voor festival Vervreemding, Stads- schouwburg Amsterdam). Dit deed haar beseffen dat ze muziektheatermaakster wilde worden. Zij startte haar studie T.I.M.E. in 2014 en studeerde in 2016 af (hoofd docenten: Paul Koek, Paul Slangen). Zij volgde aanvullend vakken in muziek en compositie en kreeg persoonlijke begeleiding van Yannis Kyriakides.
Anne volgde verschillende masterclasses en workshops. Zo reflecteerde zij drie dagen met mede-makers op de ontwikkeling van nieuwe vormen van muziektheater bij de Opera Dagen Rotterdam (i.s.m. de Münchener Bienale) en bezocht een tweedaagse masterclass over John Cage door Nicholas Till (voormalig leider van de Royal Opera).
Anne maakt, regisseert, speelt muziek, (piano, zang en compositie), performt en schrijft.
​
Opleidingen:
* Ma of Music - T.I.M.E. Koninklijk Conservatorium i.s.m. de Veenfabriek, 2016
* BA of Arts - Universiteit van Amsterdam 2014
​
​
​
Academische achtergrond:
Na haar propedeuse filosofie vond Anne de link tussen filosofie en kunst in de studie Literatuurwetenschap aan de UvA (voorloper van het departement Literary and Cultural Analysis). Zo kon zijn zich focussen op kunst- en discours analyse met filsofie als gereedschap. Anne volgde extra vakken Musicologie. Zij studeerde cum laude af met de scriptie Speculative Realism and John Cage, a comparison. Hierin onderzocht AnneEen het werk van John Cage als praktisch laboratorium voor 21ste eeuwse metafysica. Anne is geïnteresseerd in Artistic Research, met name in het dichten van de ‘kloof’ tussen uitvoerende kunst en theorie.
​